Niestety słowo „stres” na dobre zagościło w naszym codziennym języku. Tempo życia, konieczność łączenia wielu obowiązków, troska o przyszłość – zewsząd otacza nas ogromna ilość czynników stresogennych, a jednym z najsilniejszych jest praca. To właśnie w miejscu pracy spędzamy większość czasu w ciągu dnia, a gdy wzbudza w nas ono zdenerwowanie, bardzo szybko odbija się to na naszym zdrowiu psychicznym, fizycznym, a przede wszystkim na samopoczuciu. Przez stres wielu z nas nie potrafi oddzielić życia zawodowego od prywatnego. Nawet po wyjściu z pracy zamartwiamy się panującą w niej atmosferą i obowiązkami służbowymi, a niedzielny wieczór i myśl o powrocie do firmy kompletnie wyprowadza nas z równowagi.
Daleko idące skutki
O tym, że stres wzbudza w nas niepokój, rozdrażnienie i skutek, chyba nikogo nie trzeba przekonywać, natomiast nie każdy zdaje sobie sprawę, że prowadzi on również do wielu problemów zdrowotnych. Pod wpływem stresu wydziela się hormon kortyzol blokujący produkcję białych krwinek, które odpowiedzialne są za odporność. W efekcie organizm jest podatny na infekcje. Dodatkowo jest to czynnik, który przyczynia się do niedoboru witamin i minerałów, ponieważ podczas stresu zmniejsza się przepływ krwi w obrębie układu trawiennego. Osoby, które się stresują bardzo często zapadają również na choroby krążenia i serca, ponieważ ich krew szybciej krzepnie i przyczynia się do niedokrwienia serca. Często przy stresie pojawia się bezsenność, brak apetytu i utrata wagi. Wśród chorób, na których powstawanie wpływ ma nadmierny niepokój i zdenerwowanie, wymienia się m.in. cukrzycę typu 1, reumatoidalne zapalenie stawów czy zespół suchości śluzówek.
Zapanuj nad stresem w pracy
Wymienione wyżej powikłania to jedynie przykłady negatywnego działania stresu – jest on winowajcą wielu problemów, dlatego, gdy tylko zauważysz u siebie zdenerwowanie związane z pracą, reaguj. Pierwsze, co powinieneś zrobić, to próba odpowiedzi na pytanie, jaki dokładnie element życia zawodowego najbardziej Cię stresuje, i zastanowienie się, w jaki sposób można go pokonać. Spróbuj znaleźć swoje mocne strony, które pomogą wyeliminować czynnik stresujący. Może do pewnych zadań należy po prostu odpowiednio się przygotować? Albo poprosić o dodatkowe szkolenie? Warto również uświadomić sobie, że przez drobiazgi, na które nie masz wpływu, nie można się przejmować – wystarczy je tolerować i nie koncentrować się na nich. Przeanalizuj dokładnie także swoje cele zawodowe, pomyśl, czy są one do zrealizowania, i skup się na tym, czym zajmujesz się obecnie, by robić to jak najlepiej.
Sprzymierzeńcem walki ze stresem jest aktywność fizyczna. Ruch na świeżym powietrzu pomaga zapominać o problemach i daje lepsze samopoczucie, a także daje satysfakcję z tego, ze robimy coś dla siebie. Niezbędny jest również odpoczynek i oddzielenie grubą linią życia zawodowego od prywatnego. Nie można przez 24 godziny na dobę być w pracy – wyłączaj więc telefon służbowy, nie sprawdzaj skrzynki, a po pracy zajmij się np. swoim hobby lub spędź czas z dziećmi. W domu powinieneś naładować baterie i relaksować się. Odpoczynek jest tak ważny, ponieważ zmęczony organizm jest zdecydowanie bardziej podatny na stres i nie panuje nad nerwowymi sytuacjami. Kolejną ważną kwestią jest umiejętność opanowywania emocji. Nie podejmuj rozmów o problemach służbowych podczas silnego zdenerwowania, nie podnoś głosu i zawsze kieruj się rozsądkiem i argumentami. Daj sobie chwilę na uspokojenie, zanim wdasz się w niepotrzebną dyskusję.
Źródło: TeamQuest.pl – Rekrutacja IT