Jaki akt prawny reguluje ocenianie w szkole?
Ocenianie jest nieodłącznym elementem procesu edukacyjnego w szkołach. W Polsce istnieje odpowiedni akt prawny, który reguluje zasady oceniania uczniów. W niniejszym artykule przyjrzymy się temu aktem prawnym oraz omówimy podstawowe zasady oceniania w polskich szkołach.
Akt prawny regulujący ocenianie w szkole
Akt prawny, który reguluje ocenianie w polskich szkołach, to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Zasady oceniania w polskich szkołach
Ocenianie w polskich szkołach opiera się na kilku podstawowych zasadach, które wynikają z powyższego aktu prawnego:
- Obiektywność oceniania: Nauczyciele oceniają uczniów w sposób obiektywny, uwzględniając ich osiągnięcia i postępy w nauce. Ocenianie powinno być oparte na rzetelnej ocenie wiedzy i umiejętności ucznia.
- Indywidualne podejście: Nauczyciele powinni uwzględniać indywidualne zdolności i potrzeby uczniów podczas oceniania. Każdy uczeń jest inny, dlatego ocenianie powinno być dostosowane do jego możliwości.
- Transparentność: Zasady oceniania powinny być jasne i zrozumiałe dla uczniów oraz ich rodziców. Nauczyciele powinni informować uczniów o kryteriach oceniania i sposobie obliczania ocen.
- Różnorodność form oceniania: Ocenianie powinno uwzględniać różnorodne formy, takie jak prace pisemne, odpowiedzi ustne, projekty, prace grupowe itp. Dzięki temu uczniowie mają możliwość pokazania swoich umiejętności w różnych obszarach.
- Regularność oceniania: Nauczyciele powinni regularnie oceniać postępy uczniów i informować ich o wynikach. Regularne ocenianie pozwala na śledzenie postępów i ewentualne wprowadzenie dodatkowych działań wspomagających.
Podsumowanie
Ocenianie w polskich szkołach jest regulowane przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Zasady oceniania opierają się na obiektywności, indywidualnym podejściu, transparentności, różnorodności form oceniania oraz regularności oceniania. Dzięki tym zasadom uczniowie mają możliwość sprawiedliwej oceny swoich osiągnięć i postępów w nauce.
Akt prawny regulujący ocenianie w szkole to ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Link tagu HTML: https://www.dbamofigure.pl/